Hoe een drie-eenheid tot ruzies leidt

Zon, zee en zuipen. De drie-eenheid voor de vakantievierende student zou ik het bijna willen noemen. Van Rimini tot Marmaris en van Sunny Beach tot de Costa Brava. De boekingen zijn in volle gang en iedere week zie ik dan ook een aantal opgeluchte kreten voorbijkomen op de sociale media. Geen enkele uiting van de voelbare vreugde is hetzelfde. Toch voel je dat de verborgen boodschap achter elk bericht overeenkomt. De strekking is het volgende: “Yeah, na eindeloos gesteggel en veel onderlinge ruzies is toch eindelijk die vakantie geboekt. Nu nog maar vier maanden vol schoolwerk wachten tot ik me, tenminste dat denken papa en mama, eindelijk in de vernieling kan gaan zuipen.

Elke student die met vrienden een geschikte vakantie probeert te boeken zal het herkennen. Het eindeloze zoeken, vinden en dan toch weer afwijzen van vele ideeën. Lange avonden starend naar de computer hopend dat die ene perfectie vakantie ineens op het scherm verschijnt. IJdele hoop zo blijkt ieder jaar maar weer. Waar het principe op zich zo makkelijk lijkt (zoek en boek), verzandt iedere poging toch weer in iets wat verdacht veel lijkt op een milieuconferentie. Je hebt een gezamenlijk doel, maar op de een of andere manier lijk je nooit met een plan te komen waar iedereen zich in kan vinden.

Toch is het misschien ook wel de schoonheid van een vakantie zoeken. Samen zeiken en zoeken, en dan toch ook boeken. Want uiteindelijk is dat wat je wilt: met vrienden een mooie tijd hebben. Met dit idee in mijn achterhoofd gooi ik me met vernieuwde moed in de strijd. Dat ook ik maar snel op Facebook mag delen dat mijn vakantie is geboekt.

Geef een reactie

