“Hey Mark, nog geneukt van het weekend?”

“Hey Mark (Rutte, red.), nog geneukt van het weekend?” Een kant waar Thorbecke bij het opnemen van persvrijheid in de Nederlandse grondwet in 1848 vast geen rekening mee heeft gehouden, is de onbeschaamde en disrespectvolle wereld van PowNews en GeenStijl. ‘Nepjournalist’ Rutger van Castricum schoffeert onze ministers dagelijks alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En hij geniet daarvan, dat weet ik zeker. Ik zie Rutger al zitten achter zijn computer, om de 10 seconden de pagina herladend om te kijken hoeveel likes het filmpje inmiddels al heeft. Rutger is erkenningsgeil, hij wil erg graag horen van puberale jongens en meisjes hoe leuk het is dat hij die minister daar te kakken zet. En dit is nu precies wat mij zorgen baart. Niet de Tweede Kamerleden met de beste ideeën, maar die met het bijdehandste antwoord zijn populair onder de jongeren.

Begrijp me niet verkeerd, zeker als journalist in spé vind ik persvrijheid erg belangrijk. Nog belangrijker vind ik dat je als journalist wantrouwend moet zijn en kritische vragen moet kunnen stellen. Heerlijk als ministers niet meer weten wat ze moeten zeggen als hen het vuur aan de schenen wordt gelegd. Er is echter een verschil tussen vakinhoudelijk mensen bekritiseren en het ministertje pesten wat PowNed doet. Deze benadering zorgt er namelijk voor dat niet degene met het beste beleid, maar degene met de grootste mond het best uit de strijd komt en dat is een zorgelijke ontwikkeling. Ik ben namelijk bang dat jongeren op deze manier hun respect voor de Nederlandse beleidsvoerders verliezen.

Natuurlijk moet de media de politiek kritisch bekijken en goed controleren. Deze waakhondfunctie is zelfs een van onze democratische hoekstenen. Daarentegen is het gezag en respect van de politiek ondermijnen niet de bedoeling. Dit zorgt in mijn ogen voor een ondermijning van het politieke gezag onder jongeren. Iets waar we heel zuinig op moeten zijn, in deze tijden waarin het traditionele gezag steeds sneller afneemt.

Geef een reactie

