Geef eens kerstgeluk

Je kent ze wel. Die gezinnen die elke kerst weer groots uitpakken met veel cadeaus, grote versierde bomen en van die dure gourmetpakketten. Slechts twee straten daarvandaan woont een ander gezin. Geld voor cadeaus en een kerstboom hebben ze niet, en gourmetten, tsja ook dat kunnen ze niet betalen. Vader is ontslagen nadat de fabriek failliet ging. Moeder maakt wel schoon, maar veel levert dat niet op. De vijf kinderen kosten ook al fiks wat geld. Het blijft dus elke keer weer schrapen aan het eind van de maand. Het rijke gezin lacht, het arme gezin huilt. Ja, ik beschrijf het wat hard, maar het is totaal niet onrealistisch. Ook in ons kapitalistische Nederland leven er mensen onder de armoedegrens. En nee, ik ben niet links, ik ben rechts en realistisch.

‘Het is hun eigen schuld.’ Een veelgehoorde reactie. Echter, wie zijn wij om daarover te oordelen. Vandaag hoorde ik het verhaal van Rinus, de afgelopen week overleden Amersfoortse landloper, en cultheld. Hij woonde in een caravan en leefde van het bedelen. Volgens eigen zeggen was hij thuisloos en werkeloos, maar niet hopeloos. Op een dag had een vriend van mij geen contant geld bij zich voor hem, en besloot hem iets uit te laten zoeken in de supermarkt voor drie euro. Verwachtend dat hij met een fles drank terug zou komen, was zijn verbazing dus groot toen een glunderende Rinus met krentenbollen en koffie aan kwam zetten. Rinus was ontzettend gelukkig en bedankte mijn vriend uitvoerig. De beste man was zielsgelukkig met iets ontzettend kleins.

Omkijken naar onze naaste. Het kan zo’n persoon ontzettend gelukkig maken, zo blijkt ook wel uit het vorige verhaal. Nou zeg ik niet dat jullie elke dag de plaatselijke zwerver krentenbollen moeten voeren. Wel zeg ik: kijk eens om naar je naaste. Dat arme gezin dat twee straten van je vandaan woont kun je zo gelukkig maken door een deel van jouw eigen ‘rijkdom’ aan hen te geven. Hoe je dat dan doet? Dat mag ieder voor zich bepalen. Maar ik ben in ieder geval wel van plan een stuk van míjn kerstgeluk te delen.

One thought on “Geef eens kerstgeluk

Geef een reactie

